Jarmark bożonarodzeniowy w Berlinie

5 grudnia 2019 r. o godzinie 6.00 dobrze zorganizowani wyruszyliśmy w podróż do Berlina w składzie 45 osób ze świetnymi opiekunami: Panią Katarzyną Hawryluk, Panią Anetą Frączyk, Panem Dariuszem Pyziakiem oraz Panem Albertem Frączykiem. Bezproblemowo dotarliśmy do celu około godziny 11.30. Tu na Dworcu ZOO spotkaliśmy się z Panią Małgosią, naszą Panią Przewodnik, która sprawnie oprowadziła nas po Berlinie, opowiadając o każdym zabytku ciekawą historię. Odwiedziliśmy m.in. pozostawiony ku pamięci fragment muru berlińskiego, dobrze znany Dworzec ZOO, jeden z najbardziej charakterystycznych obiektów w Berlinie oraz symbol zjednoczenia Niemiec, Bramę Brandenburską, majestatyczny parlament Reichstag, Holocaust Mahnmal: pomnik Żydów, czyli 2711 kamiennych nagrobków ustawionych na powierzchni 19 tys. m2 i tworzących przedziwny labirynt. Miejsce to jest upamiętnieniem zagłady Żydów w czasie II wojny światowej.

Dalej przeszliśmy na plac Aleksandra, który jest swoistym centrum wschodniej części Berlina. To właśnie tutaj znajduje się najwyższa budowla Niemiec – wieża telewizyjna – która łącznie z iglicą ma wysokość 365 metrów. Taras widokowy, do którego każdego roku wjeżdża ponad milion turystów, znajduje się na wysokości 200 metrów. Z samej góry roztacza się imponująca panorama niemieckiej stolicy. To największy i najbardziej ruchliwy plac niemieckiej stolicy. Odbudowany po wojnie, obecnie stanowi centrum handlowe i kulturalne miasta. Plac Poczdamski zachwyca nowoczesną architekturą na czele z futurystyczną konstrukcją Sony Center. Budynek składa się z kilku wieżowców połączonych spektakularną, podświetlaną kopułą. Następnym punktem zwiedzania był Checkpoint Charlie. Dziś zachowała się jedynie niewielka biała budka, jednak w okresie zimnej wojny było to jedno z najbardziej znanych przejść granicznych między NRD a RFN. Znajdowało się ono w samym sercu Berlina, na skrzyżowaniu Friedrichstrasse z Zimmerstrasse.

Wieczorem po pysznej kolacji ruszyliśmy w miasto na wieczorne city tour ;-). Zwiedzaliśmy ponownie piękne kolorowe berlińskie jarmarki, pachnące piernikami, grzanym winem korzennym oraz migdałami i orzechami, w tle można usłyszeć świąteczne piosenki i kolędy. Miasto jest pięknie przygotowane do świąt, a świetliste wystawy zachęcają klientów, aby właśnie tu wydać pieniądze na prezenty. Spędziliśmy razem piękny wieczór i udaliśmy się do Hotelu Meininger na nocleg. Hotel był usytuowany blisko lotniska, przez co z okien mieliśmy super widok na przylatujące i odlatujące samoloty. Nasza noc też była fantastyczna, nie obyło się bez rozmów do rana i wspólnych zabaw integracyjnych. Wszystko kulturalnie i cicho oczywiście, nie przeszkadzając innym gościom 

W piątek z rana po śniadaniu grupa bardziej lub mniej wyspana ruszyła ponownie na podbój Berlina. W pierwszej kolejności zwiedziliśmy multimedialne Muzeum Pergamonu – jego wyjątkowość i nowoczesność zachwyciły każdego uczestnika wycieczki. Następnie odwiedziliśmy katedrę berlińską, wszystkim udało się dotrzeć na sam szczyt po ogromnej ilości schodów. Z dachu katedry podziwialiśmy panoramę Berlina. Wrażenia niesamowite. Później zeszliśmy również do grobowców Hohenzolernów. Następnym miejscem, które odwiedziliśmy, był długo wyczekiwany Primark. Po półtorej godziny szaleństw zakupowych zadowoleni, obkupieni i pozytywnie zmęczeni wsiedliśmy do autokaru, aby ruszyć w drogę powrotną.

Szczególne podziękowania należą się naszej wychowawczyni Pani Katarzynie Hawryluk za zorganizowanie wycieczki do Berlina, a wszystkim opiekunom za czuwanie nad naszym bezpieczeństwem.

Mamy nadzieję, że to początek naszej wspólnej przygody w czasie trwania naszej nauki w Zespole Szkół.